Sąd Antymonopolowy

5/5 - (1 vote)

praca magisterska z administracji

Bezpośrednią kontrolę decyzji administracyjnych Prezesa URE lub oddziałów terenowych tego Urzędu, także w obszarach koncesjonowania działalności gospodarczej, sprawuje Sąd Antymonopolowy. Art. 20 Prawa o ustroju sądów powszechnych148 stanowi, że „Minister Sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia, tworzy w Sądzie Okręgowym w Warszawie odrębną jednostkę organizacyjną do spraw z zakresu przeciwdziałania praktykom monopolistycznym oraz spraw z zakresu regulacji energetyki (Sąd Antymonopolowy)”.149

Sąd ten ma charakter sądu pierwszej, a zarazem ostatniej instancji. Nie ma więc możliwości wniesienia apelacji do Sądu Apelacyjnego w Warszawie, natomiast może być wniesiona kasacja do Sądu Najwyższego.150 Postępowanie w sprawie odwołania od decyzji Prezesa URE toczy się według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu w sprawach gospodarczych, a więc postępowanie przed Sądem Antymonopolowym toczy się w trybie procesowym.151

Odwołanie (od decyzji Prezesa URE) do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Antymonopolowego wnosi się za pośrednictwem Prezesa URE w terminie dwutygodniowym od dnia doręczenia decyzji. Po wpłynięciu odwołania Prezes URE może dokonać jeszcze weryfikacji swojego rozstrzygnięcia i w zależności od jej wyników uchylić bądź zmienić decyzję w trybie art.47929 Kodeksu postępowania cywilnego bądź przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy administracyjnej do Sądu Antymonopolowego. Poza modyfikacją decyzji w trybie art.47929 § 2 K.p.c. Prezes URE nie ma kompetencji do decydowania, czy wniesione odwołanie nie spełnia ustawowych wymogów.

Oprócz odwołań, Sąd Antymonopolowy rozpoznaje także zażalenia na postanowienia Prezesa URE152 wydane na podstawie Kodeksu postępowania administracyjnego., od których przysługuje zażalenie.153 Jednakże na bezczynność Prezesa URE (gdyby organ ten nie załatwił sprawy w wyznaczonym przez ustawę terminie) skarga służy do Naczelnego Sądu Administracyjnego.


145 Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz.U. Nr 30, poz.168). Tekst jednolity z dnia 17 marca 1980 r. (Dz.U. 1980 r. Nr 9, poz.26 z późn.zm.)

146 wydaje się, że na podstawie tego samego stanu faktycznego rozstrzygnięcia obu organów powinny być zasadniczo zbieżne

147 Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz.U. Nr 30, poz.168). Tekst jednolity z dnia 17 marca 1980 r. (Dz.U. 1980 r. Nr 9, poz.26 z późn.zm.)

148 art. 20 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 1994 r. Nr 7, poz. 25 z póżn. zm) w brzmieniu nadanym art. 4 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr.160, poz. 1064) oraz art. 47921 i art. 47946 Kodeksu postępowania cywilnego w brzmieniu nadanym (z dniem 1 kwietnia 2001 r.) przez ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr.122, poz. 1319).

149 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 grudnia 1998 r. w sprawie utworzenia Sądu Antymonopolowego. (Dz.U. Nr 166 poz. 1254)

150 S. Gronowski Prawo energetyczne, ABC, Warszawa, 2000, str.31

151 Należy zaznaczyć, że strona niezadowolona z decyzji nie może zwrócić się do Prezesa URE z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, ponieważ Prawo energetyczne, jako lex specialis wyłącza stosowanie art.127 § 3 k.p.a.

152 art.30 ust.4 Prawa energetycznego

153 art.141 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego

Dodaj komentarz